haha min adhd utredning
Irma har utretts vid sachsska barnsjukhusets neurolgiska utredningsteam ( Nu-teamet) under februari 2008- Utredningen initierades av dr katarina karlebo-bergren, hökarängsskolan, som önskade en utredning angående ad/hd? mmr ? utredningen har omfattat anamnestagning med förälder, bedömning av skolterapeut agneta henriksson och psykolog solweig roxenhed. Information från skolans lärare har inhämtats
Modern beskriver Irma som en flicka som alltid varit aktiv sedan födseln. Hon klättrade och lekte vilda lekar helst med pojkar. Var inte speciellt road av docklek, sitta pyssla etc. Den psykomotoriska utvecklingen var enligt modern, normal. Irma utvecklades som förväntat, gick vid ca 11 månaders ålder, talade tidigt. Hon började i förskola vid 1,5 års ålder personalen beskrev henne som en aktiv flicka som ofta kom i konflikt med andra barn eftersom hon var så styrande. Inlärningsmässigt hade hon inga problem då hon börjat skolan men hastade alltid på med läxor och uppgifter, hade svårt att koncentrera sig. När Irma kom in i puberteten på mellanstadiet blev hon stökig, och visade stora diciplinssvårigheter. Hon klarade inte nationella proven i åk 5 då hon påföljande år gjorde om dom och fick godkänt. Då Irma började högstadiet och bytte till hökarängsskolan och hennes sociala fungerande försämrades, hon började skolka mycket, gjorde endast det hon volle när hon vistades i skolan, klädde sig lite utmanande och var allmänt svårstyrd. Hon har under hela sin skoltid haft massa kamrater men nu utökades hennes bekansskapskrets, modern säger sig nu inte längre ha kontroll över hennes umgänge. Hon har slarvat med tider, varit ute sent och ibland druckit alkohol och börjat röka. Hon har vid ett par tillfällen tagits omhand av maria pool. Enligt modern har Irma extremnt häftigt temprament. Då hon inte får som hon voll skriker hon och gapar, kastar slår sönder saker etc. Hon har ingen självinstinkt angående detta beteende, tycker alltid det är någon annans fel. Vidare breskriver modern henne somr astlös/slö och okoncentrerad, har svårt att hålla reda på saker, kan inte ta ansvar. Modern har informerats sig om diagnosen ad/hd och tycker att den stämmer på Irma. Hon anser färemot inte alls att Irma är lågt begåvad utan menar att hon är tvärtom tidigare hade lätt för sig i skolan.
Irma går nu i hökarängsskolan och är bedömd av psykolog staffan westberg i november 2007. Hon presterade då långt under genomsnittligt för åldern men där finns också signifikanta skillnader mellan deltest. Slutsatsen är hennes svårigheter inte endast beror på dålig skolnärvaro samt attd et finns en tydlig problemmatik inom uppmärksamhets- och koncenrationsområde och hon visade en uttalad låg motovation. Enligt utlåtande från hennes olika lärare i hökarängsskolan bör Irma klara att upnå målen och få godkänt i dom flesta ämnen men det pekar samtliga på hennes bristande koncentration och ovilja att göra annan än det själv hon tycker är roligt. Hon har stora kunskapsluckor, säger de, men anser att hon har det intellaktuella färutsättningarna för att klara undervisningen. Hon är lust- och impulsstyrd och har svårt att bearbeta,reflektera och förbättra sina prestationer. Hennes uppförande växlar från direkt oförskämd till att vara trevlig och gullig, säger de.
Vid utredningen på NU-teamet medverkar Irma delvis till bra bedömning. Hon är dock mycket omottiverad och ovillig att genomföra bedömningen. Hon svarar på frågor men endast mycket kortfattat och bemöter många med "jag vet inte". Hon ger upp vid motgång eller om hon tycker det tar för långt tid. Bgåvningsmässigt når Irma ett något högre resultat än vid förgående utredning hon presterar på nedre gränsen och under normalonrådet. Den finmotoriska utvecklingen är god. Hon arbetar smidigt och välavvägt. kan dock vid långvarigt skrivande få ont i handen. Irma arbetar snabbt med god automatisk vid finmotoriska uppgifter på tid. Vidare har hon en god visuo-spatial förmåga och god visuell, perceptuell utveckling. Hon visar en god visuell minnesförmåga.
P.g.a Irmas låga motivation vid begåvningsutredning och knapphändiga deltagande är det tveksamt om resultatrn speglar en verklig intellektuell utvecklingsavvikelse. hennes bristande på noggranhet och uthållighet har förmodligen sänkt resultaten. det kvarstår således frågetecken kring hennes kognitiva färmåga och en stark misstanke om att hon inte presterat optimalt under delar av bedömningen , Irma uppfyller enligt skattning av föräldrar och skolans personal samtliga kriterier för uppmärksamhetssvårigheter och impulsivitet. Kriterierna för överaktivitet uppfylldes helt då hon var yngre.
Modern och personal från skolan har tagit del av utredningen vid möten på NU- teamet. NU-teamet rekomenderar att Irma får undervisning i en liten undervisningsgrupp. Hon har behov av specialpedagogiska insatser och specialpedagog är inkopplad. Vidare kommer Irma att få en kontaktperson som bla ska hjälpa henne med läxor. Modern önskar information om medecinisk behandling och remiss angående detta skickas till dr. lars sandström.
Modern beskriver Irma som en flicka som alltid varit aktiv sedan födseln. Hon klättrade och lekte vilda lekar helst med pojkar. Var inte speciellt road av docklek, sitta pyssla etc. Den psykomotoriska utvecklingen var enligt modern, normal. Irma utvecklades som förväntat, gick vid ca 11 månaders ålder, talade tidigt. Hon började i förskola vid 1,5 års ålder personalen beskrev henne som en aktiv flicka som ofta kom i konflikt med andra barn eftersom hon var så styrande. Inlärningsmässigt hade hon inga problem då hon börjat skolan men hastade alltid på med läxor och uppgifter, hade svårt att koncentrera sig. När Irma kom in i puberteten på mellanstadiet blev hon stökig, och visade stora diciplinssvårigheter. Hon klarade inte nationella proven i åk 5 då hon påföljande år gjorde om dom och fick godkänt. Då Irma började högstadiet och bytte till hökarängsskolan och hennes sociala fungerande försämrades, hon började skolka mycket, gjorde endast det hon volle när hon vistades i skolan, klädde sig lite utmanande och var allmänt svårstyrd. Hon har under hela sin skoltid haft massa kamrater men nu utökades hennes bekansskapskrets, modern säger sig nu inte längre ha kontroll över hennes umgänge. Hon har slarvat med tider, varit ute sent och ibland druckit alkohol och börjat röka. Hon har vid ett par tillfällen tagits omhand av maria pool. Enligt modern har Irma extremnt häftigt temprament. Då hon inte får som hon voll skriker hon och gapar, kastar slår sönder saker etc. Hon har ingen självinstinkt angående detta beteende, tycker alltid det är någon annans fel. Vidare breskriver modern henne somr astlös/slö och okoncentrerad, har svårt att hålla reda på saker, kan inte ta ansvar. Modern har informerats sig om diagnosen ad/hd och tycker att den stämmer på Irma. Hon anser färemot inte alls att Irma är lågt begåvad utan menar att hon är tvärtom tidigare hade lätt för sig i skolan.
Irma går nu i hökarängsskolan och är bedömd av psykolog staffan westberg i november 2007. Hon presterade då långt under genomsnittligt för åldern men där finns också signifikanta skillnader mellan deltest. Slutsatsen är hennes svårigheter inte endast beror på dålig skolnärvaro samt attd et finns en tydlig problemmatik inom uppmärksamhets- och koncenrationsområde och hon visade en uttalad låg motovation. Enligt utlåtande från hennes olika lärare i hökarängsskolan bör Irma klara att upnå målen och få godkänt i dom flesta ämnen men det pekar samtliga på hennes bristande koncentration och ovilja att göra annan än det själv hon tycker är roligt. Hon har stora kunskapsluckor, säger de, men anser att hon har det intellaktuella färutsättningarna för att klara undervisningen. Hon är lust- och impulsstyrd och har svårt att bearbeta,reflektera och förbättra sina prestationer. Hennes uppförande växlar från direkt oförskämd till att vara trevlig och gullig, säger de.
Vid utredningen på NU-teamet medverkar Irma delvis till bra bedömning. Hon är dock mycket omottiverad och ovillig att genomföra bedömningen. Hon svarar på frågor men endast mycket kortfattat och bemöter många med "jag vet inte". Hon ger upp vid motgång eller om hon tycker det tar för långt tid. Bgåvningsmässigt når Irma ett något högre resultat än vid förgående utredning hon presterar på nedre gränsen och under normalonrådet. Den finmotoriska utvecklingen är god. Hon arbetar smidigt och välavvägt. kan dock vid långvarigt skrivande få ont i handen. Irma arbetar snabbt med god automatisk vid finmotoriska uppgifter på tid. Vidare har hon en god visuo-spatial förmåga och god visuell, perceptuell utveckling. Hon visar en god visuell minnesförmåga.
P.g.a Irmas låga motivation vid begåvningsutredning och knapphändiga deltagande är det tveksamt om resultatrn speglar en verklig intellektuell utvecklingsavvikelse. hennes bristande på noggranhet och uthållighet har förmodligen sänkt resultaten. det kvarstår således frågetecken kring hennes kognitiva färmåga och en stark misstanke om att hon inte presterat optimalt under delar av bedömningen , Irma uppfyller enligt skattning av föräldrar och skolans personal samtliga kriterier för uppmärksamhetssvårigheter och impulsivitet. Kriterierna för överaktivitet uppfylldes helt då hon var yngre.
Modern och personal från skolan har tagit del av utredningen vid möten på NU- teamet. NU-teamet rekomenderar att Irma får undervisning i en liten undervisningsgrupp. Hon har behov av specialpedagogiska insatser och specialpedagog är inkopplad. Vidare kommer Irma att få en kontaktperson som bla ska hjälpa henne med läxor. Modern önskar information om medecinisk behandling och remiss angående detta skickas till dr. lars sandström.
Kommentarer
Trackback