är klar med min uppsats om Genetiken

Genetiken

Man kan nu, med genteknik, flytta anlag mellan olika arter och korsa ett djur som är köldtåligt med en planta som inte är det för att den skall tåla köld. Man får på så vis mer mat och betydligt mindre förstörda skördar. I U-länderna skulle ekonomin bli mycket bättre om skördarna kunde säkras. Detta skulle vi kunna uppnå om vi tillsätter gener som gör plantorna tåligare för de olika hoten mot dem som finns där de odlas. Det skulle inte bara ge länderna bra ekonomi, utan faktist också göra så att de fattiga människorna fick mat.

Om omogna tomater får mogna i en transport så smakar dom ingenting. Men om man lägger till en extragen så blir det bättre smak och en jämnare mognad. Är det bra ? Jag vet inte faktist, det är väll bra att man kan få god smak och jämnare mognad. Men jag vet inte om det är en väg med genteknik vi ska gå för att göra våra tomater godare.

De flesta arter på jorden har sin speciella roll och om en viss art utrotas så kan det leda till att hela kedjan går sönder. Då kommer ekosystemet i obalans och fungerar då mycket sämre än vad det egentligen skulle göra.

Eftersom att det ekosystem och artrikedom vi har idag är en följd av 4 miljarder års evolution så är vårt ekosystem exakt så balanserat att en knuff i en annan riktning kan få katastrofala konsekvenser för oss alla. Därför så måste man försöka se till att ingen art blir utrotad förens vi vet att den inte har en viktig plats i vårt ekosystem.

Har vi som människor rätt att manipulera det som styr själva livet ? Om jag får säga det så tycker jag det till hälften men ändå inte. Vi gör försök med andra djur för att se om vi kan komma någon vart. Det borde finnas ett stopp för hur långt man får gå i genteknik. För vi kan inte gå hur långt som helst för att hitta nya sätt. Vi har så otroligt mycket redan nu och som sagt ett felsteg kan förstöra så mycket. Vi har extremt duktiga forskare, men vi kan inte veta allt. Och vi kan inte veta vad som händer om det som sagt går fel. Det måste finnas en gräns. Jag kan nämna några nackdelar också.

nackdelar:

Djurplågeri För att kunna forska och finna botemedel mot t.ex. cancer ger man medvetet djur, vanligtvis möss hjärntumörer och andra sjukdomar.
När de ogräsmedeltåliga växterna infördes, ökade försäljningen av ogräsmedel drastiskt, vilket har bidragit till vår jords miljöförstöring.


Så vart går egentligen våran gräns? Har vi rätt att göra så som vi gör? Vem har gett oss rätten till att göra det vi gör? Och vem säger att vi människor är mer värda än allt annat?

Jag har nu skrivit klart min uppsats och fått lära mig en massa nya saker och jag har kommit fram till vad som är rätt och inte rätt. Jag känner att om det här fortsätter kommer våran värld få oanade konsekvenser. Vi kan inte gå hur långt om helst och göra vad som helst. Jag tycker inte det är rätt mot varken djur, växter eller människor.

Av: Irma Söderqvist.


såhär ser då min uppsats ut, är den bra ? om det är något mer ni vet ge gärna förslag. puss på er


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback